Here I am this is Me...

Voila!

Känner mig lite efter med att skapa blogg då det har varit på tapeten ett rätt bra tag nu...men hallå hur ska man hinna med det om man är heltidsstuderande och dessutom håller på med sista slutspurten på gymnasiet?!

Yes, studerar alltså sista terminen nu (ja nu är det bara 1½ mån kvar ungefär :S), här på Stora Segerstads naturbruksgymnasium läser jag Hund/NV för att kunna ta mig in på nån veterinärhögkola ..ska in nånstans i världen!

Tänkte skriva lite om vägen dit alltså vad livet efter studenten verkligen kan leda till, om drömmar ändras eller uppfylls.

Kanske bäst att jag berättar lite om min situation just nu för att ni ska se nån som helst utveckling åt nått håll. Så det här första inlägget blir väl mer som en sida i en "Mina vänner-bok" än som ett ordentligt blogginlägg(!)
Men en början är alltid en början och nog fortsätter man läser för att se om det kan bli bättre...eller sämre?

Om Mig



Emma Caroline Behm

Bor för tillfället mest i Småland
på internat på skolan,
lov och liknande tillbringar jag i Jämtland hos mina föräldrar

Valde att plugga här pga. att jag fick ta med mig min hund och ha hundkurser och dessutom kunde få behörighet till veterinärhögskolan. Ung & dum som man var för 3 år sedan trodde man fortfarande det var möjligt att komma in på Veterinärhögskolan på gymnasiebetyg om man pluggade ordentligt...Det grusades rätt snabbt när man kom på att det fanns lärare som endast satte betyg utifrån hur mycket man smörade, vilket humör de var på eller vilket kön man tillhörde. Kan väl säga att jag har 2 VG som inte går att välja bort:
- Engelska A-betyget som sattes av en lärare som jag inte ens hade i ämnet men som mest tyckte jag var en lat besserwisser.
- Basmaskinkörning...allvar vem kan backa mellan koner med traktor ocg 2-axlig släpvagn???

Denna skola har verkligen sina + & -
På plussidan ligger självklart hundarna & att man får sån bra relation till sina vänner
PÅ minus ligger definitivt att killarna här inte kommit ur kiss-& bajsåldern än och att många lärare inte direkt håller måttet (ibland får man sitta & hjälpa dem med uppgifterna...)

Men Veterinär-planerna finns fortfarande där och kan i princip allt om intagning, behörighet och liknande till veterinärhögskolorna i Danmark, Norge och Storbritannien. (Ungern har inte så bra rykte & Slovakien valde jag bort då jag var och hälsade på där)

Har även haft planer på att göra flygledartesten, men som sagt är ju mitt mål att bli veterinär och det målet har jag inte givit upp än!
...& om allt skulle skita sig får jag väl bli djurskyddsinspektör...

Djuren är en stor del av mitt liv (som liten ville jag bli fågelskådare men en lärare i lågstadiet smutskastade yrket och jag hatar honom fortfarande för det...) har alltid haft djur ocg frågan är på allvar vad jag skulle göra utan dom :S

Just nu har jag 2 hundar, polski owczarek nizinny (PON), men bara en av dem (Toffee) har jag med till skolan, den andra (Fluff) bor hemma hos mina föräldrar.

Har nu under gymnasiet haft min ponny utlånad till en tjej i Kristinehamn. Han är min frihetskänsla och är en haflingervalack som heter Hero. Ska ta med honom hem igen när jag tar studenten & äntligen rida lite western igen! :)

Sen har jag samlat på mig det mesta (ta inte "samlat" bokstavligt, jag gillar alla mina djur!) bla. 1 Katt (Baltazar), 2 marsvin (Manfred & Frodo som lever på övertid), 2 shettisar (Dunder & Domino) & 1 kanin (franska väduren Polly som verkligen lever på övertid!)

Annars försöker jag bli snowboardåkare varje vinter men tycker att det är för pinsamt att ta mig upp till en riktig backa...men nästa år då j**lar!

Älskar även vatten (kanske för att jag är fisk?) & skulle vilja ta dykcertifikat någon gång.

Gillar att resa men är himla kräsen med resemålen & är inte direkt ekonomiskt oberoende (tyvärr!)
Men drömresemålen för tillfället är Kanada, New York, Paris (med mamma ^^) & självklart Nya Zeeland.

I familjen är jag verkligen en sladdis min syster är 19 år äldre än mig och min brorsa är 21 år äldre än mig, å herrgud! tänker säkert vissa...men allvarligt talat så trivs jag himla bra med så livserfarna och trygga föräldrar som i princip gjort mig till den person jag är idag.

Känns som om jag skulle kunna berätta tusen saker till men vet inte om det är så många som ens läst så här långt :P ...om det är nått viktigt jag glömt får ni väl fråga lr så kommer ni få veta det under tiden jag fortsätter mitt bloggande.

Men slutsats: Drömmen är att bo utomlands i ett varmt skönt land och jobba som vetrinär. Ha en miniatyrbullterrier, 1-2 morganhästar och en blå Mini Cooper D Clubman med vita stripes. Dessutom skulle det ju inte va dumt att träffa drömkillen på vägen heller ;)


Hoppas ni återkommer & tror inte att detta är det bästa "the redhead" kan åstadkomma!



Kommentarer
Postat av: lisa

haha, aldrig ska du leva utan dendära mini coopern :D

2008-04-25 @ 09:42:13
URL: http://trettonminuter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0