Yiihaa! ^^

Westerntävling idag i Österåsen



När vi lastat hästen och packat in oss själva & alla grejer drog vi iväg :)
Var framme vid kvart i 9 och eftersom personen i sekretariatet inte kommit fick vi lasta ur utan att visa upp vaccinationsintyget först...
När de äntligen kom gick jag & anmälde mig och höll på att få en smärre chock när de började snacka om att jag behövde hästlicens för att tävla...*PANIK!!!*
Men som jag egentligen visste så behövdes ju inte det när man köpte endagslicens där när man bara skulle tävla i D-tävling..men blir alltid lika rädd när dom börjar antida att man inte får va me och tävla...nån som känner igen kanske?

Började med att kolla vad det var för trailbana & halva mönstret var i galopp! fick panik en gång till och denna gång var den ju berättigad då nästan alla vet att galopp är inte min ponnys starkaste sida...Särskilt inte vänster galopp över bommar!
Så efter banvandring var pulsen på topp och som fjärde startande värmde vi upp och jag försökte få igång Hero lite innan vi skulle in...& för dom innan mig gick det superbra vad jag hann se innan jag panikslaget entrade banan...

- Grinden klarade vi utan större problem
- Bron fixade vi oss också över
- Bommar i jog klarade vi utan islag
...sen kom galoppen...
- Höger galopp över bommar klarade han faktiskt dock med 1 islag
- Side-pass i L-form...tror det blev 1 lr 2 islag men det var bra eftersom vi gjorde den åt det hållet han har svårt för...
...sen kom VÄNSTER galopp...
Kände att han tog fel galopp först...saktade ner och sen kom bommarna så hann inte reagera på om det blev vänster eller inte...men jag kämpade min häst över bommarna i galopp iaf :P
- Serpentiner mellan koner i jog
och sen
- "Klädstrecket" (skulle gå mellan 2 högt upphöjda bommar som de hängt plastband på...lite läskigt men funnkade^^)

Dock gick det ju bättre för resten av ekipagen och vid prisutdelning var vi påväg fram när de tillkännagav sista priset...men nä...vi blev 3:a och jag e såå nöjd över det!

I horsemanshipen kom vi sedan 5:a pga att Hero fick en raket i arslet när vi skulle gå i jog och istället gick i ökad trav längs hela bortre långsidan...och eftersom det var Horsemanship kunde jag inte göra så mycket hjälper för att förhindra det...

och tyvärr blev Hero bajsnödig när vi körde Pleasuren och saktade av till skritt under joggen så det blev en 4:e placering där...men jaja om han inte blivit det så hade det gått bättre :)

Ändå hyfsat nöjd med dagen och helt otroligt så slapp vi regnet!!! För när vi for från Österåsen så verkade det ha spöregnat överallt förutom där :O

Tänkte förresten förklara lite vad jag tävlat i för er som inte e så insatt i westernridning, utan mer i hundträning kanske ;)

Trail - Tänk agility för hästar men inte några hopphinder utan andra typer av hinder som hästen ska klara sig igenom utan att visa rädsla, riva eller liknande. Detta sker även i olika gångarter (skritt,trav & galopp). Typer av hinder kan tec vara att:
* Ta sig själv och hästen igenom en stängd grind utan att tappa grinden under utförandet
* Trava över bommar på marken
* Gå över en bro
* Serpentiner mellan koner
* Passera mellan 2 presseningar

& side-pass som jag nämde tidigare är när det ligger en (eller fler) bom(mar) på marken och hästen ska med bommen (under magen) förflytta sig i sidled över denna utan att slå i den med någon hov.

Western Horsemanship - Hur bra samspel och kontakt man har med sin häst, här bedöms alltså bara hur ryttaren rider.

Western Pleasure - Hästen bedöms utifrån hur bra den rör sig och bör sig i de olika gångarterna och den ska se ut att vara ett "pleasure" att rida.

Hoppas ni har blivit experter på westernridning nu eftersom jag är så bra på att förklara ;)

Kommentarer
Postat av: lisa

kul att det gick bra!

haha, nu vet jag ju typ aaaallt om westernridning ^^

2008-07-13 @ 09:35:56
URL: http://trettonminuter.blogg.se/
Postat av: Platt

Jaa du en aning svårt å hänga me på vad ni egentligen gör därinne på banan...! :P Jag får hänga me nån gång å titta på :) Bra kämpat förresten! :)

2008-07-13 @ 21:38:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0