Ceasar Millan & Sveriges svar på detta....

Kom in på en blogg av en slump och denna personen på denna bloggen avgudade Cesar Millan (Mannen som talar med hundar, TV4+) & var bara tvungen att skriva ett inlägg om detta i min egna blogg!

Att Cesar Millan skulle vara den med det bästa exemplet för hur man uppfostrar en hund tar jag som ett skämt.
Cesars metoder härstammar från 50-talet då ledarskap och åter ledarskap var det som ansågs som det rätta vid hundträning. Och för att få ledarskap/dominans över hunden skulle man att trycka ner sin hund med våldsamma metoder, använda mycket bestraffning och detta i längden blir en konsekvent misshandel av sin egen hund.
Och vem skulle komma på tanken att inför barnaga i Sverige igen????
 Nä, hundträningen har kommit långt sedan den tiden och att de visar Cesar Millan i tv i nutid är för mig helt ofattbart!!! Cesars metoder har inom hundvärlden skapat stora rubriker och jag anser nu att det bara är dom som inte vet bättre som tycker att han är någon form av "hundguru".

Själv klarar jag inte av att se programmet ens i några minuter utan att få ett utbrott på hur han hanterar hundarna och hur han inte avläser hundens signaler överhuvudtaget!!! Det enda han snackar om är ledarskap dominans ledarskap dominans ledarskap som är ett jävligt luddigt ord att snacka om! Ledarskap är bara en pyttepyttepytteliten del av hundträningen och ska inte tas upp gång på gång på gång vad man än tränar med sin hund!
Och vad fasen är den här jäkla "negativa energin" som Cesar snackar om??? Ännu nånting som är himla luddigt och det hör verkligen inte hemma i hundvärlden!

Nä varje gång nån börjar snackar om hur bra Cesars metoder är och hur fort han får hundarna att lyda brukar jag bara stänga av helt, jag orkar inte ens diskutera, för varför ska jag diskutera hans metoder med någon som helt klart inte vet någonting om hundar?!

Sen vette fasen vad jag ska tycka om den här "Hundcoachen" Fredrik Steen som ska vara Sveriges svar på Cesar Millan...och jag är helt med jag ser faktiskt glimtar av Cesar Millans metoder även i hans träningssätt då och då! Trots att han påstår sig använda se "NYA" metoderna...
men varför rycker han i hundarna och slänger ner hundarna i marken gång på gång på gång så fort dom gör något fel? varför är det enda vi hör honom prata om ledarskap? Varför försvinner han iväg med hunden ur bild och när han kommer tillbaka med hunden så har hunden full kontakt med honom samtidigt som den slickar sig runt munnen? Varför "triggar" han hundar vars problem är att de gör utfall genom att rycka i dom varje gång de möter en annan hund?

Ibland blir det rent av pinsamt och man vill inte ens kolla...

Om Sverige skulle bli en förebild inom hundträning varför visas då bara dessa förlegade typer i media...det började med Jeppe Stridhs hundskola i SVT 1, vi har Barbro Börjesson i Hundskolan på SVT2  och detta är efterföljaren...
Nä, jag förstår att det inte är lika "spännande" och "häftigt" att visa en hund som med motivation och samarbete under en längre tid långsamt blir bättre och bättre...det blir ju inge bra tv ju!

Men är det bättre att alla oförståndiga hundägare tillämpar dessa hårda metoder och på så sätt får antingen en hund som inte gör några fel eftersom den hela tiden går runt och är rädd för sina ägare eller en hund som bara bygger mer och mer aggressivitet inom sig och en dag kommer den att explodera?

Nä denna Hundcoachen leker och berömmer hunden ibland, visst gör han det...men resten av tiden vette fan vad han håller på med?!

Jag vet att ibland ibland måste man ta i sin hund, helt klart, jag gör det alla gör det! men aldrig under inlärning, aldrig för att dämpa aggressivitet utan oftast för att stoppa hunden från att göra något den REDAN VET är förbjudet...och vid dessa tillfällen är det ju inte så att man drämmer ner hunden i marken, sparkar den eller lyfter upp den i strypkopplet!
Nä, ta i hunden betyder ta ett bestämt ej hårt tag i hunden och säga nej rent ut sagt....

Ja, känns som att jag glömt massor i det här inlägget men tror jag fått min mening sagd iaf...nu är det bara upp till er hur ni vill att er hund ska må....


God Jul Cesar, denna är till DIG, hoppas att den är skön och att den passar....

Kommentarer
Postat av: Junie

OJ! Jag har bara sett ceasar milan nån enstaka gång och har inte tänkt så mycket på det där som du skriver om men om det nu är så så är det ju helt sjukt :O Och ja alla säger ju att han har jäääättegod hand med hundar och att det är precis så man ska göra xD

2008-11-30 @ 19:01:17
Postat av: Matilda och hundarna

Hej! Jag håller helt klart med dig om att C M kan vara för hård ibland men måsta bara tycka till och säga att jag tycker han kan vara bra i vissa tillfällen. Han är den som hjälper aggresiva hundar som står inför avlivning när ägaren inte får någon hjälp av instruktöret förutom C M. som då också verkligen hjälper dem och ger dem hoppet tillbaka och låter hunden få leva. Och att slå/sparka hundar har jag aldrig sett honom göra men att han kan se våldsam ut med halsbanden är sant men om man gör det rätt som han gör så är det inte långsiktigt.



Om man inte är dominant och bestämmd över sin hund får man en hund som bestämmer i huset och det är inte en lycklig hund. Men dominans betyder inte att man är elak mot sin hund och trycker ner sin hund flera gånger om dagen. Man kanske inte behöver det alls men när ens egna hund försöker bita mig så skulle jag inte tveka om att trycka ner den och säga "Här är det jag som bestämmer" precis som vargar gör i flocken. Det är inte ceasar millan som infört spikhalsbandet i usa (Det är hundägarna i USA själv som valde det) inte heller rekomenderar den, han är hellre för stryphalsband utan taggar långt upp i halsen. Men jag håller med dig om Fredrik Steen har märkt hono fuska inför tvn några gånger nu och blir lika förbannad varje gång!

2008-11-30 @ 23:47:15
URL: http://www.freewebs.com/matildaochlukas/
Postat av: Mona

HEJ! Du har rätt till 99.9% Men om man (med lite extra hundkunskap) kolla på CM så finns små glimtar i hans "tänk" har sett de flesta programen, läst en av hans böcker, å jag köper tänket. Som problemutredare kan jag faktiskt tycka han är ok, men inte mer... Men felet är att gå ut med det i tv, att ge det till "allmänheten" de ser ju så lätt ut, men folk tar i för mycket.... Va gäller fredrik, vet jag inte vad jag ska tycka, har svårt för honom...



Ha de!

2009-01-28 @ 07:12:53
URL: http://bjornkil.se
Postat av: Julia

Hej.. du har rätt till en hel del av det du skriver. men jag måste bara säga dej det att jag ser upp till Ceasar. Enormt mycket. det han har gjort med många hundar. så mycket bra grejor han har lyckats med när det gäller hundar, det skulle jag aldrig kunna ens drömma om att uppnå. en av mina absolut största drömmar är att träffa ceasar millan!! umgås, få råd och tips och lära mej av honom på de vis som han behandlar sina hundar. och faktiskt. det här med positiv och negativ energi, det spelar faktiskt roll. utstrålar jag positiv energi till min hund går det mesta som jag tänkt mej. utstrålar jag negativ energi, ja då lyckas ja inte med ett jäkla skit. då går allt åt helvete. jag är sur, hunden blir sur. jag blir spänd nervös m.m. o desamma händer då med hunden. har aldrig sagt att ceasar kanske alltid använder sej att godkända metoder i sverige. men vi har en helt annat kultur här, än där ceasar håller till..!!

2009-02-19 @ 15:29:37
Postat av: Maria Holmgren

Hej....Det var sannerligen kul att hitta ett blogginlägg som detta. Det är inte klokt att dessa gamla metoder fortfarande lever kvar.

2009-03-15 @ 09:25:53
Postat av: mattias

haha,säger jag bara..undrar om det är era "nya"metoder som dom andra experterna har provat med samma hundar och gett rådet att avlida hundarna har provat.hundar är ju djur som är flock djur,alltså finns rangordning i deras liv,förstår man inte det så ska man nog inte skaffa hund.e ju inte oftast snälla lugna och undergivna hundar han hjälper,e helt säker på att hundarna mår mycket bättre av att vara lugna och undergivna än stressade och agressiva eller rent av avlivade..har sett nästan alla program med honom och aldrig sett någon misshandel av hundar som du beskriver det,tycker att det är helt rätt att trycka ner en hund som försöker dominera dej..bara en massa skitsnack tycker jag...

2009-06-15 @ 19:55:09
Postat av: Andreas

Ja herregud... jag blir mörkrädd.

Han tänker som hundar gör... som vargar gör.. instinkten som sitter djupt in o inte kan tas bort... Han är väldigt nga med att påpeka att många av problemen uppstår för att hunden inte får vara med andra hundar så som hundar ska vara... hundar fostras i flocken... av dom andra, i rang.. o den som inte vet det ska definitivt inte skaffa hund.

Problemet i Sverige är att hundarna ses som människor i sättet man behandlar dom.. är där har ni ett stort problem o mycket av orsaken till att hundar ballar ur lite.. Jag vet inte hur ofta jag sett hur hundar...små pyttehundar dominerar hela huset, ägarens fel totalt.. inga gränser.. daltande och inga regler..

Nej okunskapen om hundar i Sverige är pinsam

2009-07-23 @ 00:25:17
Postat av: Anonym

men saken är juh den att en hund behöver en stark ledare som den aldrig tvivlar på.. och ska din hund må bra måste den veta hela tiden vad du förväntar dig av den och då måste du vara j*ävligt klar med ditt kroppspråk.. där missar dom flesta.. och vad ceasae gör är att han behandlar hundarna som dom skulle bli behandlade i en flock.. om man kollar på hans flock finns det inte ens hund som ser rädd ut för honom utan dom har en undergivenhet och en respelt men dom är inte rädda och mer undergivna än vad dom ska vara. ska du ha en hund som mår bra så krävs det en väldigt smal balansgång av kärlek, uppmuntran, motion men också ett väldigt starkt ledarskap. tycker inte hans metoder är så hemska. då är fanimej aveln mkt värre, vad alla uppfödare och utställnings kärringar gör mot hundar för att dom ska passa i en utställningsring.. mopsar som har näsan ovanför ögonen, schäfrar som går på bakhasorna, rhodesian ridgebacks som tas bort om inte kammen på ryggen är tillräckligt utmärkande (den är dessutom en defekt från början som numer anses som ngt åtråvärt) jag kan hålla på en bra stund!



däremot vår en egen svenska hundviskare.. jag undrar jag hur mkt stryk dom hundarna åker på när kameran är avstängd! ceasar däremot behandlar dom som dom behöver för att veta sin plats och må bra. det är inte gammaldags metoder utan dom rätta!!

2009-09-21 @ 08:00:49
Postat av: Lotta

Håller med förra inlägget, det är inte de gamla metoderna utom de rätta! Förr i tiden gick de upp i skogen innan tävling och pucklade på hunden har jag hört,eller kanske helt öppet, vad vet jag. Men däremot så kan jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att Cesar pucklar på hundar, man ser på hundarna att det handlar om respekt och inte rädsla. Hade de fått stryk eller i fall han varit orättvis så hade det sett annorlunda ut. Det är så j-a löjligt när folk sätter i gång o snackar skit om Cesar, antagligen beror det på att de inte klarar av att utföra ett bra ledarskap själva, Eller att de aldrig upplevt en svår hund som kanske är riktigt aggresiv och behöver ett hårt men rättvist ledarskap. Hur skulle det se ut om Cesar tog fram klickern och började köra shaping med en av "röda zonen" hundarna. Nej, sluta gnäll och var avundsjuka, ni kan hitta på och fantisera hur mycket ni vill om att Cesar misshandlar hundarna, men gör det för er själva. Var glada i stället att han hjälper hundar och dess ägare, många av dessa hundar skulle antagligen bli avlivade utan hans hjälp. Tänk bara på hur många han har i sin egen flock som han räddat. Jag vet att det finns hundar som är följeslagare sen födseln som man knappt behöver ropa på promenaden för de är som en skugga runt benen, dessa hundar behöver självklart inte lika hårt ledarskap, men det är ju heller inte såna hundar och dess ägare Cesar hjälper. Tack för mig:-)

2009-09-30 @ 09:26:00
Postat av: lineea

jag tycket at CM har helt korrekt i handling i hund, angående spikhalsbandet så är det att det funkar som en "packleaders"-nip-nafs, mot nacken av hunden, vilket kan vara väldigt händigt när du ska visa för en tyngre hund (gud vete att vanlig chokechain inte funkar!) att -detta tillåter inte jag- aka nafsar till i halsen på dig. hårdhänt, vart? det syns mycket tydligt att han använder halsbandet med respekt, han lossar på det hela tiden, han går mycket sällan med kopplet sträckt, därmet tillförs inget tryck förens du säger till, och det är inte så att piggarna körs in genom hundens hud. jisses vad pinsamt med folk som försöker debattera som saker ni inte förstår er på. lycka till att uppfostra och lev med en lycklig hund utan diciplin.

2010-01-20 @ 00:17:56
Postat av: Natasja Ravenklint

Hej!

Intressant inlägg. Det kan kanske vara intressant för dig och dina läsare att kolla in vår hundtidning, Hundens Värld, helt gratis är den dessutom ;-) www.hundensvarld.se

mvh

Natasja

2010-04-22 @ 11:53:00
URL: http://www.hundensvarld.se
Postat av: Tony

Hej!



ja börjar bli jävligt trött på att alla svenskar är så avensjuka på Cesar Millan hundfostran!!!!



Ja fått bevisat för många att hans metod hjälper.. ja ha inte andvänd nån stakel som det finns bild lite längre upp för att få pli på hundar..



Ett exempel, Själv så ha ja en bland ras mellan Schäfer å rottis som alla vet att kräver en fast hand å bra ledarskap, om ja skulle dalta med han som många nu säger man ska göra med sina hundar beröma med rösten, ha ja nästan aldrig gjort med han beröm med kropps språket ist, vet många hundar som bli så fruktansvärt upphetsad av man jollar med rösten, tik mamman berömer inte med nån fjompig röst hon andvänder sitt kropp språket ist som C M gör med sinar hundar :D



Ta exempel på en helg ja va helt upp i varv när ja håll på med min hund då kvittar det om man andvänder CM metod eller den nu "mjukare" metoden som nu svenskar gör ofta i sin vardag med sin hund, för det går iaf åt helvete vilket som då. lung å bestämmd är det bästa korrgera om hunden gör fel åter igen kolla på CM hans medtod gör inte nån hund illa det är bara ren jävla avensjuka att han är nåt otroligt grymt duktig med hundar å det kan inte nån svenskar ta!!!!



GLÖM INTE DETTA NU HELLER MOTION,DISIPLIN SIST KÄRLEK, PROVA FÅR NI SE ATT DET FUNKAR!!!!



Ja Följer hans metod till 99% å jag har en bra hund som följer mej å är super glad i allt å alla men han vet sin plats i flocken oxå.



2010-10-14 @ 18:25:09
Postat av: Lina

Till Tony :)



Jag vill börja med å säga att du ha så rätt i det du skrev, är man arg uppe i varv mm så spelar det VERKLIGEN INTE NÅN ROLL VILKEN METOD MAN PRÖVAR MED.

Jag som är grymt hund tokig å gått på så mkt olika kurser med min rottis hane, men de ha inte kunnat hjälpa mig å bli en bättre flockledare. När ja började å titta på Cesar Millan då fick ja verkligen en tanke ställare, Jag byte metod till hans metod, idag ha ja en lung å trygg å super duktig hund som litar på sin "flockledare" alltså jag. motion disiplin sen kärlek. Jag har bara struktunerade prominader med min hund :) självklart så leker å ha roligt tillsammans oxå :D men det går på mina villkor oxå :). En lite stöt på sidan av halsen är helt ofarligt det vissar ja som flockledare att du gjorde fel i denna stund sen så vissar ja med hela mitt kropps språk att ja vart nöjd, Som Tony sa jollar med rösten är inget ja gör längre å nu har min rottis hajat att det är ja som är flockledaren å han är mkt tryggare i sig själv "visst la ja ner ca 5-6 timmar per dag i ca 1-1,5 månad å fick bra resultat på han" å ja tänker inte heller bytta till föra metoden.. Ja gillar Cesar Millan till 100%, Han är verkligen inte nån "djurplågare" han gör så nartuligt hundfostran, Jag ha INTE använd nån stakel å elhalsband mitt budskap som ja ger min hunds nartuliga sätt å vara hund på..



även ja säger det Cesar är hur duktig som helst med hundar å han ha så rätt i det hela det han säger :)

2010-10-14 @ 20:46:16
Postat av: Lisa

"Själv klarar jag inte av att se programmet ens i några minuter utan att få ett utbrott på hur han hanterar hundarna och hur han inte avläser hundens signaler överhuvudtaget!!!" HUR kan du då veta allt om hans metoder?



"går runt och är rädd för sina ägare eller en hund som bara bygger mer och mer aggressivitet inom sig och en dag kommer den att explodera?"

Sitter just precis nu och tittar på Millan och jag tycker verkligen inte att hundarna ser speciellt rädda ut eller att de kommer explodera?



Cesar Millan hjälper människor att hjälpa sina hundar. Gamla metoder eller ej, det hjälper. Sluta hacka på människor som lägger ner hela sina liv på att rädda djur.

2011-12-21 @ 13:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0