Ursprungsmärkning & ekologiska funderingar

...en del av mitt liv!

Har blivit jäkligt noga med det där med klimatsmarta grejer å att köpa ekologiska saker...iaf när jag handlar mat...när ja handlar kläder är jag fortfarande inte lika duktig men försöker köpa lite på tradera å sådär iaf ...som ni kanske märkt ;)


Men tex. om jag köper mat så kollar jag vart juicen kommer ifrån (tex. så kommer God Morgon juicens apelsiner från Brasilien så den köper jag inte...)

 

Dock längtar jag efter att ursprungsmärkningen på alla matvaror ska ta fart så att man kan sålla lite mer när det gäller hur lång frakt det har varit på varorna...

tex. så tänkte jag kolla corn flakesen en dag... för på de ekologiska från Änglamark så står det att majsen är odlad i Italien...men när ja kollade alla andra förpackningar med corn flakes så fanns det ingen som helst märkning vart majsen kom ifrån så då kan man ju inte göra nå annat än å köpa de ekologiska eftersom man vet att majsen iaf inte är odlad i Peru ...

 

Tänkte faktiskt maila å fråga God Morgon vart deras ekologiska apelsiner är odlade eftersom det bara står på deras vanliga juice varifrån apelsinerna kommer å inte på den ekologiska...

 

Skulle ni orka handla med mig? ;)


Ska ta upp det där med ekologiskt en annan dag... men kan ju säga att mejeriprodukter lägger jag inte så stor vikt i om de är ekologiska eller inte.... för när det gäller mejeriprodukter och nötkött så köper vi ekologiskt mer för vår egen skull än för att det påverkar djuren....

 

 

...men när det gäller produkter från gris köper jag ALDRIG mer nått som inte kommer från ekologiska grisar...och det är för att jag vet hur jäkla äckligt grisar har det OM de inte är ekologiska...och då kan ni inte komma å argumentera med att "jag köper iaf bara svenskt griskött" för NEJ de har de inte lika hemskt som tex. danska grisar *kräk* MEN svenska konventionella grisar har det verkligen inte bra!

 

...det samma gäller för kyckling och när jag köper ägg...och varför jag gillar ekologiskt bättre har jag skrivit om i det HÄR inlägget från när vi var och kollade på Pelle & Lisas produktion...

 

Haha jaja nu blev det lite om ekologiskt iaf men skulle kunna ta ett helt inlägg om det om ja fick snacka på...men vill bara att ni ska börja tänka...

 

Visst ekologiskt kan i viss mån vara dyrare men om ni bara riktar in er på att köpa vissa saker ekologiska (rekommenderar starkt griskött!) så spelar det egentlingen inte nån roll...annat än att färre måste lida...

Och ju mer ekologiskt vi köper ju billigare blir det!!!

...men allt ekologiskt är fortfarande inte bra....men som sagt det kanske kommer i ett eget inlägg ;)

PoK


Kommentarer
Postat av: Kitty

Du får nog ta reda på var apelsinerna i GodMorgonjuicen den ekologiska kommer ifrån innan du skriver det inlägget :P Jättespännande :P Inte för att jag är så duktig själv men som sagt, ekologiskt, italien, det är ju inte direkt närproducerat :P Kramen!

2009-11-19 @ 18:50:23
Postat av: Junie

Jag har en sak som jag alltid köper ekologiskt och det är ägg. Jag köper ju aldrig kött, men annars hade jag säkert tänkt mycket på att köpa "bra" kött också. Bara genom att vara vegetarian gör man ju faktiskt en hel del för både djur och natur :)

2009-11-20 @ 14:07:30
URL: http://sockeriogat.wordpress.com
Postat av: Magnus

Jag ser ju mer fram emot ditt inlägg om ekobluffen, köp närproducerat och förstå att det inte finns några djur i världen som har det bättre än svenska med alla de dumma lagar som finns. Juice från Sverige måste ju vara många gånger bättre än den från Italien för miljöns skull. Detta gör mig upprörd!

2009-11-21 @ 03:46:21
Postat av: Magnus

Jag ser ju mer fram emot ditt inlägg om ekobluffen, köp närproducerat och förstå att det inte finns några djur i världen som har det bättre än svenska med alla de dumma lagar som finns. Juice från Sverige måste ju vara många gånger bättre än den från Italien för miljöns skull. Detta gör mig upprörd!

2009-11-21 @ 03:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0