Greenland to Egypt ^^

Kom hem från Egypten i tisdags..usch..varför har man inte en förmögenhet på banken så man kan resa omkring i världen lite och slipper komma hem till trista gråa kalla Sverige efter endast en vecka i värmen?

Jag är alltså tillbaka i Jämtland nu & det känns väl sådär måste ja erkänna :( Möttes på Arlanda av grått väder,10 grader & regn...skulle gissa att när vi åkte från Hurghada flygplats var det ca 36grader, blå himmel & sol.......

Veckan i Egypten gick iaf ALLDELES för fort!!! Känns som att vi knappt hann dit förren vi skulle hem men samtidigt känns det som att vi gjorde många saker (dock hann vi inte med Luxor el. Kairo så det är ju en ursäkt för att åka dit igen :)

Vi var bla. på Cleopatra behandling vilket inkluderade bastu, ångbastu, bubbelbad, peeling, ansiktsmask & helkroppsmassage, riktigt nice... när vi klätt av oss till bikini och skulle börja med bubbelbadet upplyste de om att det bara fanns en tjej tillgänglig vid massagen & som tur var fick jag henne :P
Vid peelingen hade vi alla 4:a svårt att hålla tillbaka ett skratt eftersom vi kände oss som kokoskakor med yoghurt topping XD

Låg på stranden först dag 3 kan  man väl säga men wow vad nice det var med lite sol & bad!!! hyrde solstolar, parasoll och handdukar för endast 2 kr/person 6 sen var det bara att glassa i solen eller skoggan så länge man ville....  Vattnet var dessutom kristallklart (screw you medelhavet!) & skiftade i azurblått och turkost...fiiiiiint....& det blev ännu bättre när man stack ner huvet under vattnet pch snorklade rnt för det fanns fiskar MÅÅÅÅNGA fiskar precis vid strandkanten & om man simmade ut fanns det ännu fler...riktigt häftigt att träffa på Nemo & hans clownfiskvänner alldeles bredvis strandkanten :D

Bestämde oss självklart för att åka ut på båttur till olika ställen. Först var vi ute och letade där delfinerna brukar hålla till men vi hittade dom inte :(
Stannade till för att snorkla och det var ännu mer otroligt än att bara snorkla lite vid strandkanten! Hur många fiskar som helst och då menar jag verkligen hur många som helst! Och eftersom vattnet var så himla klart kunde jag lätt fotografera dom med min nya vattentåliga kamera (kommer lägga ut lite bilder på bilddagboken och här när jag laddat upp dom på datorn)...Och det var ju inte bara sånna där vanliga grå trista fiskar utan de fanns i princip alla regnbågens färger (ibland fanns tom. alla regnbågens färger på en enda fisk :P)
Eftersom de var så många kunde man dessutom bara sträcka ut handen och nudda dom...verkligen som att simma runt i ett jätteakvarium!
en åkte vi till en ö som kallades paradisön (hette egentligen Giftun island) och man fattade ju var smeknamnet kom ifrån då ön endast bestod av väldigt väldigt finkornig vit sand och en enda palm. Var dock olidligt hett och man kände hur solens strålar reflekterade direkt mot huden så et vara bara att smörja in sig med 30 i solskyddsfaktor (man får ibland acceptera att man som rödhårig inte tål lika mycket sol som alla andra ;)
Åkte sedan vidare till nästa snorklingsparadis som faktiskt hette Aquarium & där snorklade jag tillsammans med Mischa som ledde vår grupp och vi snorklade bland korallrevet (som faktiskt är världens nodligaste korallrev) och han visade sånna jättemusslor som det ibland bildas pärlor i, sjöstjärnor & dessutom såg vi 2 muränor (riktigt häftigt faktist!)
Dock var det inte lika trevligt när jag skulle simma tillbaka till båten för en av de som var ovana att snorkla och hade flytväst på sig fick panik och tog tag i mig och drog ner mig unedr vattnet, som tur var så var jag så pass nära båten att jag kunde ta tag i stegen och dra mig upp ovanför vattenytan..dock lite läskigt iaf...

På hemvägen låt vi alla framme på däck och solade oss och bara njöt och plötsligt plötsligt skriker Mischa:
- Dolphins dolphins!!
Och 6 st vilda delfiner uppdagar sig alldeles bredvid båten, en av dem hade en unge med sig så vi fick inte hoppa i med dom men det var underbart att se delfinerna i det fria :D
Efter det här bar dagen helt klart fullbordad och det kändes som om man kunde inte bli lyckligare än man var just då :)


De andra dagarna tillbringade vi på stranden lr vid polen alltid med en temp mellan 35-40 grader och det var så underbart och det kändes inte alls för varmt eftersom det hela tiden fläktade lite från havet. Dessutom kunde vi gå och äta alla våra måltider ute eftersom en vanlig lunch lr middag kostade mellan 25-50 kronor inkl. dryck. Det va himla nice :)
Frukost fick vi gratis på hotellet varje morgon och det va skönt eftersom vi inte vetat vare sig om vi skulle få det eller vilket hotell lr något innan vi åkte pga av att det var en ospecificerad resa :)

Att shoppa blev man dock lite trött på efter ett tg eftersom det är prutning som gäller i Egypten och alla PRECIS ALLA försäljare säger:
- For you I make a really good price
...
Sen sätter dom ett skyhögt pris som man sedan ska försöka pruta ner med minst 50%. (Det tär på krafterna...)
Dessutom vägrar dom oftast att säga priset direkt och istället visar dom upp massa andra saker dom vill sälja, eller ska prata om annat, eller bjuda på sitt (ofta äckliga starka kokheta) te....

Och en specifik gång när vi var på bazaren och shoppade skulle Emelie och Susanne köpa skor i en butik och en arab ville PÅ FULLASTE ALLVAR gifta sig med mig!!! jag försökte få dom andra att förstå att vi var tvungna att dra innan jag var bortgift men eftersom köp-processen alltid tar vääääääldigt läng tid hann han ta ungefär 20 kort på mig och honom tillsammans och fråga sin pappa om han fick gifta sig med mig...ah!!!! 



Ja under denna resa blev jag erbjuden att bli
bortgift för både 150 & 250 kameler (!!!)
Dock var det lite coolt att de gick omkring med sina dromedarer/kameler på gatan:P
Lärde mig tom. imitera dom så nu är det vad jag får göra varje gång kameler kommer på tal :P



Man är dessutom tvungen att kolla rakt fram eller ner i marken när man är ute och går för att inte visa sitt intresse för alla araber som trånar efter en när man bara går förbi påväg ner till stranden...efter ett tag blir man rätt van att ignorera alla ;)
Dessutom är självklart svenska tjejer nått dom gillar så Emelie & jag vi har under denna resa varit från både Ukraina, Ryssland, Tyskland, Slovakien & främst från Grönland ;)
Grönland blev vårat hemland eftersom de då inte kunde säga något på vårat språk :P Annars om man sa att man vår från Sverige sa dom:
- Åhh huuor maåår duoo?
- Jag maååår bra
- Skiiitbilligt
- Mjycket bra priisch
- Sesk laxar i lax asck
- Opp å håppa lilla loåppa


Och det var liiite jobbigt även det efter ett tag...men när man sa att man var från Grönland blev dom lite stumma eftersom de inte kunde nått på grönländska XD Dock sa dom ofta oavsett vilket land man sa att man var ifrån:
- Welcome to Alaska....
Fattar fortfarande inte varförför Egypten är så långt man kan komma från Alaska... :S

Dock höll det på att gå åt pipan med vår lögn om att vi var från Grönland när vi var på giftun Island...då kom det nämligen fram en arab till oss och frågade vad huvudstaden på Grönland hette...
Snacka om att hjärnan gick på högtryck för att komma på nått vettigt att svara (Inte visste jag då att huvudstaden heter Nuuk..) Dock tyckte jag att mitt svar va rätt clever ändå XD :
- Greenland belongs to Denmark so the capital of Greenland is Copenhagen
Lite smart eller hur? ;)

Underbart att vara i Egypten iaf & kommer antagligen åka dit igen :) har massor av mer att berätta men det tar vi när vi ses :P
 lr hur? :D





Kommentarer
Postat av: junie

åh shit vad kul allt verkar!!! Jag vill också till Egypten! :D Är du brun nu då?;)

2008-10-02 @ 21:31:01
URL: http://jujju.bloggagratis.se
Postat av: Platt

Du verkar ha haft de hur nice som helst! Sjukt avundsjuk på att ni såg delfiner...!

2008-10-07 @ 09:36:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0