En kossas dagbok... + röntgen

...ja nu kan jag helt klart konstatera en kossas liv är INTE spännande!

Jag har officiellt tillbringat ett dygn bland kor!
Och jag kan säga att jag skulle ALDRIG göra om det!

Fy saaatan så tråkigt det var....man trodde ju att ja det måste ju iaf va lite intressant att kolla vad kor gör på natten...men NÄÄ för dom gör preciiiiis samma sak som dom gör på dagen!
SUCK
Så kl. 12 igår började vi beteendestudien...skrev upp var 10:e minut vad alla korna gjorde på höger resp. vänster sida...
Alltså om de:

  • Åt på foderbordet
  • Stod vid foderbordet
  • Stod med alla 4 fötter i liggbåset
  • Stod med "halva inne" (höhö inga associationer ;) på liggbåset
  • Låg på liggbåset
  • Käkade vid foderautomaten
  • Köade till foderautomaten
  • Bråkade vid foderautomaten
  • Stod i gången
  • Gick i gången
  • Bråkade i gången
Jepp precis så intressant är en kossas liv...

Anna som var min buddy under 2-timmarspassen hade jobbet att skriva vad 4 sprayfärgmarkerade kor gjorde under 2 timmar...kan ju säga att det inte händer så mycket under 2 timmar xD

Vi körde alltså 2 timmars pass sen byttes vi av med dom andra och fick vila i 4 timmar...

Vi hade passet 00.00-02.00 på natten innan vi fick sova...lr ja...sova är väl å ta i när man ligger på ett iskallt trappsteg med några stolsdynor som madrass och fryser så man skakar....
Dessutom skulle man upp igen kl 06.00 å kolla på kossor i 2 timmar till trots att man hade ont överallt och var blå av köld...det kan jag ju säga var det värsta passet...

Inte va det mycke mysigare att springa på toa mitt i natten heller...becksvart, iskallt och man skulle genom lagårn å alla kvigor glodde på en som om man inte var riktigt klok när man gick förbi....å det va ju sant...vilken normal människa skulle frivilligt utsätta sig för det här? :P

Kan säga att man var oerhört lycklig när man gjort sitt sista pass...



När jag slutat sista passet ringde jag till djursjukhuset och fick en tid för röntgen av Toffee eftersom hon börjat hoppa på 3 ben igen...

Så fick en tid kl. 10.50.... så vi åkte ifrån de stackare som satt det sista passet från 10.00-12.00...å ska jag nämna att vi fortfarande STANK kobajs när vi åkte till djursjukhuset ;)

Röntgen visade att hon hade gamla artrospålagringar och att de antagligen var dessa som orsakade smärtan...dessutom visade det sig (som inte hade med skadan att göra :) att Toffee har 2 tår som sitter ihop längst upp i leden :O Veterinären trodde att hon antagligen var född med detta...visste väl att min hund egentligen skulle blivit nån typ av knubbval :P

Men vi fick iaf en massa smärtstillande tabletter utskrivna som hon nu ska gå på sen ska vi trappa ner på dom å se vad som händer och kanske försöka med nått annat som tex. Omega-3 & 6 eller glukosamin beroende på vad som fungerar bäst på henne....


Vi får hoppas det blir bra för min lilla tant ^^



Nu på eftermiddagen har jag åkt å hämtat en lampa, åkt å betalat på djursjukhuset då jag inte hade tillräckligt på kortet när ja va där och sen åkte vi å handlade på coop å hämtade ut Toffees tabletter...

Så har haft fullt upp...när ja väl kom hem var det bara att sätta igång med maten, pannbiff och ugnsstekt potatis, morötter och lök :) yummiii ^^

Sen möblerade jag om på mitt rum...så nu e jag nöjd...tror jag ^^

Nu kan kaninisen få flytta in ^^ Ska bara köpa lite pellets sen så ;)

ja nu ska jag å halta Lotta ge oss ut på en sista kvällsrunda innan det blir sängen för oss båda...
efter ett dygn i lagårn är man bra trött ska jag säga er...

PoK


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det låter ungefär som när jag hade fårvakt på Island, men lägg på ngn vecka ;p

2009-11-03 @ 21:09:03
URL: http://hannawickberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0