Veterinären i mig kom fram ;)

...haha ja för idag sprang vi runt å letade sjuka djur i lagårn :D

Att springa runt bland djur och lyssna på andning, hjärta, kolla puls (öhh...korna jag kollade på hade då ingen puls ;) å paddla mjölk för att kolla höga celltal och mastiter det känns som ett steg närmare veterinäryrket! ^^

Ja det är när man gör sånna saker som man bara JA jag SKA in på veterinärhögskolan jag VILL VILL VILL!!!!

Å det e ju lite kul att vi får göra lite sånna här saker för på veterinärhögskolan tror jag det tar 2-3 år tills man faktiskt får hålla på med djuren :O ..lite weird...kan ju faktiskt finnas folk från innerstan med höga poäng från nått NV-program som blir livrädda när de ser en ko xD

Nä men det va faktiskt skojj tyckte jag iaf ^^ Men rätt svårt...vissa kor hade jag assvårt å hitta å höra hjärtslagen på..
Å vissa kossor va ju mer hjälpsamma än andra också ;)



Här kommer lite bilder från när vi va på studiebesök i tisdags..besökte 3 gårdar där olika grupper ska göra den här beteendestudien i 24 timmar...

Första stallet va ett rätt skitigt stall där de hade installerat mjölkrobot...å Delaval hade gjort en lika dålig ritning som vanligt så va ju lite smått kaos me kor som krockade å stod i vägen mm mm...

Andra stallet va lösdrift med mjölkgrop å den gubben han hade verkligen koll på läget och visste va han snackade om å verkade verkligen måna om sin produktion vilket resulterar i att djuren också mår bra.

Tredje stallet var också lösdrift med bara Jerseykor...sjukt söta kossor men fanns en del stereotypa beteenden där...bla. en kalv som redan börjat med tungrullning (oftast pga. sugbehovet ej blivit tillfredställt) och några som sög på inredningen...

["Tungrullningskalven"]


Försökte ta lite bra bilden men med bara mobilkamera och väldigt ofotogeniska kossor så blev ju resultatet inte det bästa ;)

 

 

Kändes lite som om vi var värsta smittbärarna när vi var på dom här gårdsbesöken eftersom vi alla hade fått blå rockar och va tvungna att ha sånna där blå skoskydd som alla tanter glömmer ta av sig när de varit hos tandläkarn ni vet ;)

 

Imorn blir det jobb  7-9 sen åker jag hem till Oviken å till pållen :)

PoK

 

 


Kommentarer
Postat av: Platt

Hihi fullt upp me kossor å lagårdar och stuff alltså! ^^

2009-10-24 @ 08:56:35
Postat av: Platt

Hihi fullt upp me kossor å lagårdar och stuff alltså! ^^

2009-10-24 @ 08:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0