Gårdagens koarbete...

...jepp igår va det verkligen hårt koarbete!

Började dagen med att jobba på Deloitte på morgonen kl 6-7 så klev upp heldöd kl. 05.20...
Efter jobbet blev det en andra frukost med Anna å vid halv 11 drog vi till skolan, inte så pigga på idén att vara där till kl 19 på kvällen...

Först gjorde vi klart vårat gruppinlämningsarbete om Mjölkkor och sen så sprang vi bort till fikarummet och slängde in våra matlådor med kycklingsoppa i mikrorna (...fult...mikrorna...heter det verkligen så :P) innan vi lite försenade drog bort till lagårn...igen kändes det som...å så va det ju me...

Roade mig med att smygfota våra snygga "Dagens outfit" XD



När vi vandrade ut i våra heta overaller gick vi förbi en gubbe som vi hälsade på ...trodde han va nån mekaniker lr nått för han höll på å greja me nå sladdar...dock visade det sig senare att det var vår handledare :P

Vi gick in å hälsa på sinkossorna å kalvarna å sen när jag vänder mig om så ligger det en ko å kalvar i en av boxarna å kalven är halvvägs ute :O
liiiite Coooooolt är det alltid med födslar :D

Komorsan va dock en liten hagga så jag ska nog vara glad att ja fick det här fotot utan skråmor ;) ...för Anna hon blev nästan nockad av kossan när hon skulle kolla på kalven xD

Sen hittade ju tyvärr handledaren oss å vi fick massa uppgifter ;) som att hämta kraftfoder å kross till komorsan å halma åt kalvarna :P

När det va gjort gick vi omkring å hälsa på alla å jag berättade för alla kalvarna att deras öde var köttfärs...ja naturligtvis va jag ju inte så elak å sa att dom kanske skulle bli korv :O för  ja menar det e ju faktiskt äckligt!

Jag sa tom. att om dom va snälla kunde dom bli vegetariska köttbullar ^^ jag vet jag är grym :P

...stackarna dom går ett hårt liv till mötes...dock bor dom ju iaf på en ekologisk gård å då kanske dom har ett lite bättre liv än vissa andra men IAF!

Vi tog rast på en timme å gick me Katla å snacka om hur skönt det skulle vara att åka hem å sooova :P

Sen när vi kommit tillbaka å sopat å grejat var det dags för fika innan mjölkningen å vi satt å snackade med handledarn som va en riktig jaktgubbe...å det var bara att nicka å hålla me, orkade inte diskutera träningsmetoder för hundar å annat...mycke lättare å låtsas som att han vet bäst :P

 

Sen va det mjöööölkniiiing!

Gick väl relativt smidigt, 50 kossor, 10 åt gången i mjölkgrop å när vi var färdiga var kl runt 18.30...då fick jag & Anna som uppgift att ge småkalvarna mat...

Låter det som en lätt syssla? Det var det då INTE!

De första 9 småkalvarna va då inte alls så små! och jag skulle stå i mitten å hålla isär dom medans Anna hällde upp mjölk i en hink och räckte över den ovanför en hög järngrind! Å samtidigt som jag skulle ta emot den så va jag tvungen att försöka hålla i den stora napphinken så att dom inte puttade ikull den!

 

Som sagt det va inte så lätt ska jag säga!

Å inte blev det så mycke lättare för att resten av kalvarna faktiskt va rätt små...nä först skulle de 7 kalvarna delas upp i 2 grp inne i boxen å grinden skulle stängas utan att det blev för många kalvar på nån sida :P

Sen skulle napphinken upp å när kalvarna märkte att det va mat på G började de snutta på min overall, det är inte lätt att göra nått när man har 4 jättestora kalvar fastsugda i overallen ska jag säga!

När man väl fick upp napphinken å de började dricka så tog det ju inte lång tid förren den var slut och kalvarna på andra sidan grinden skulle få mat...det gillade ju inte kalvarna på min sida kan jag ju säga! De ville ju ha mer mat!

SÅ medans vi försökte hälla mjölk till dom å se till så att inte napphinken ramlade ner så sög sig kalvarna fast i min overall igen å när de märkte att det inte kom nån mjölk gjorde de som de brukar göra på kon när det inte kommer nått!!!!!

AJ sa det i rumpan!!! Inte så very pleasant att få en kalv uppkörd i rumpan kan jag lova!

Var helt slutkörda när vi äntligen vandrade bort från lagårn kl.19.15...

Förresten en liten kontaktannons här för kaninen Knut som behöver ett hem :) Världens ulligaste gulligaste kanin ^^ ...han är antagligen en sommarkanin som nån släppt ut...(IDIOTER!)
Funderar nästan på att ta honom sj men hm...vet inte om det är så smart ännu...så vill du ha en kanin så ta lilla Knut ;)

 


Idag så jobbade jag också på Deloitte och imorn med och det verkar bli varje dag ett bra tag framöver verkar det som...hoppas jag orkar me både jobbet å plugget bara!

 

Imorn ska jag även jobba på Hemköp efter Deloitte eftersom vi inte börjar förren kl 13.00...

Idag började vi också kl. 13 men kändes väldigt onödigt att åka dit eftersom vi hade lektion i hur man söker på Google...men fixade iaf så att Anna å jag har första tjing på böckerna i kursen Husdjursvälfärd om de får in dom i tid vill säga :P

Så va i plugget i 45 min sen åkte vill till Lillänge å handlade mat å sen till lägenheten...drog sen ner till biblioteket å lånade boken Djurens beteende som vi också ska använda i kursen Husdjursvälfärd, sen ner på stan å kikade lite :)

Jag köpte en huvtröja å ett linne för det jag hade kvar på mitt presentkort på Stadium så allt kostade bara 37 kr :) Så borde det alltid va ;)

Nu har jag även köpt gardiner på Tradera och har kanske en sängram på G på blocket om jag lyckas förhandla ner priset ;)

Men måste verkligen ha ny sängram min säng faller snart i bitar...bokstavligt talat!

PoK


Kommentarer
Postat av: junie

Hmm.. själv hade jag nog sagt 'mikrosarna', fast det låter iofs rätt fult det också xD



Hehe jag kan se framför mig hur du står där med en massa kalvar fastsugna i kläderna, så gulligt!! :D

2009-09-09 @ 23:53:35
URL: http://sockeriogat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0